الثلاثاء، 8 نوفمبر 2011

عاجل :: مشاجرة بالاسلحة النارية بمنطقة شركة فريال باسيوط

 http://taxina-news.com/cache/multithumb_thumbs/1___images_stories_P071111_23.jpg
نشبت فى ثانى ايام عيد الأضحى المبارك فى منطقة شركة فريال - أسيوط خلاف بسيط بين شخصين فتحولت الى مشاجرة ضخمة استخدم فيها الأسلحة النارية ( بندقية آلى - طبنجات ) المختلفة من الطرفين .

تبدء أحداث الواقعة بحادث سير بسيط من قائد سيارة أنحرف قليلا عن الطريق ناحية احد المارة ، فقام الأخير بالتخبيط على السيارة ، فارتجل قائد السيارة يسألة عن رد فعله العنيف وما كان الا وان تجمع اصدقاء الشخص المتضرر من قائد السيارة وقامو بضربه وسحله أمام المارة بالسنج والهراوات .
وبعد أن علم أقارب صاحب السيارة بالواقعة تجمعوا وبدأ اطلاق الاعيرة بكثافة ، الأمر الذى ادى إلى زعر اهالى المنطقة وقاموا بالاتصال بالشرطة ، والتى جاءت بدورها لتستكشف الوضع بعد أنتهاء الحادث . 

الجدير بالذكر أن هذه الواقعة لم تسفر عن إصابة احد من المتواجدين

هذا ، وقد ذكر شاهد عيان الواقعة بالتفصيل فيما يلى :

" سمعت فى خناقة بين مجموعة من الناس ، فروحت اشوف لقيت حوالى اكتر من 40 واحد واقفين تحت بيت وعمالين يشتموا بإلفاظ بذيئة .
عرفت من الناس الموجودة أن فى واحد راكب عربية زنق بدون قصد على واحد ماشى فى الشارع ، راح الشخص الأخير خبط على العربية جامد ، فالسواق نزل وقالوا براحة ، قام الولد اللى خبط على العربية ضربه وتجمع اصحابه وسحلوه قدام الناس .راح صاحب العربية جايب اصحابه هو كمان وبدأ الضرب بين المجموعتين .

طلع راجل كبير من فوق ضرب نار عليهم ، وبعدين مشيوا وراحوا جابوا طوب و سنج وسكاكين ، وجه شخص تانى طلع أطلق أعيرة نارية فى الهواء  لتفرقة التجمع امام المنزل بس دا كان جاى من وراهم فالناس الى معاهم سنج هربوا . 

بعد كده عرفت أن الاتنين الى ضربو النار مع بعض واتصلو بواحد تالت جاه معاه سلاح آلى  ولما جه طلع السلاح و ضرب نار كتير وجرى ورا الى باقى منهم ، وحصلت حالة من الرعب فى الشارع .

وفى الاخر الشرطة جت بعدها وكل السلاح اختفى ، ولحد دلوقتى منعرفش اللى حصل فى قسم الشرطة بعد كده ."

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

البقاء لله .. وفاة مواطن واصابة عمه بطلقات نارية من ضابط بقرية الزاوية باسيوط وغضب الأهالى من ظلم الداخلية فى اسيوط

المواطن حسن مش إرهابى لكنه إنسان  كل جريمته انه مواطن غلبان خاف من حضرته فجرى راح ضربه بالنار ----------------------------------...