السبت، 21 يونيو 2014

بالصور والفيديو القمامة بـ«نزلة بأسيوط»: «ارمي من بعيد واجري»



                                   الصور

http://www.cairoportal.com/media/k2/galleries/64848/h.png
http://www.cairoportal.com/media/k2/galleries/64848/h2.png

http://www.cairoportal.com/media/k2/galleries/64848/h3.png
 «إرمي من بعيد وإجري»، هذا ما يفعله ركاب وسائقوا موقف النزلة بأسيوط  من شدة تعفن صندوق القمامة الخاص بالموقف لعدم تفريغه منذ عدة شهور.
ورصدت عدسة «بوابة القاهرة» تراكم القمامة بموقف النزلة بمحافظة أسيوط، ناهيك عن الرائحة الكريهة المنبعثة.     يأتي ذلك في غياب تام، لمرفق النظافة بحي شرق أسيوط المنوط له نقل القمامة، حيث مازال الوضع كما هو عليه منذ شهور، علي الرغم من امتلاء صندوق القمامة، وتكدسها بجواره، مما أدي إلى سخط واستياء العديد من المواطنين والسائقين بالمنطقة.
يقول ياسر عرفة سائق: «صندوق القمامة ده بيتملي ويفضل كده بالشهور محدش بيجي يشيله، والقمامة تتعفن وريحتها تخرج علينا وإحنا في الموقف وده طبعا بعد ما الورق والأكياس تتطاير مع الهواء وتملي الموقف, وتفضل الأشياء الثقيلة تتعفن».
ويشير مهنا عبدالحفيظ عامل بموقف النزلة: «عربات الكاروا بتيجي تأخد من القمامة حاجات هما عايزنها وتنبش الصندوق وتمشي ومحدش قادر يمنعها».
 وتابع: «الصندوق مليان وبالتالي الناس بترمي الزبالة بتاعتها بجوار الصندوق وتفر (تطير) مع الهواء».
 وتساءل «عبدالحفيظ»: «هما ليه عمال النظافة بتوع الحي ميشلوش القمامة بأول بأول مش هي دي شغلتهم, والناس غصب عنها هترمي القمامة بجوار الصندوق لأنه مليان ومتعفن ومحدش قادر يقرب منه وكله بيرمي من بعيد ويجري».

هناء حسين

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

البقاء لله .. وفاة مواطن واصابة عمه بطلقات نارية من ضابط بقرية الزاوية باسيوط وغضب الأهالى من ظلم الداخلية فى اسيوط

المواطن حسن مش إرهابى لكنه إنسان  كل جريمته انه مواطن غلبان خاف من حضرته فجرى راح ضربه بالنار ----------------------------------...