الخميس، 15 سبتمبر 2011

بالفيديو والصور اسيوط فيس توك ترصد مظاهرات فى اسيوط من اجل الحرية لابنها احمد عبد الكريم ووقفة ضد المحاكمات العسكرية امام مبنى المحافظة

                  
                      الحريه لأحمد عبد الكريم





                          مسيرة المظاهرات





وقفة ضد المحاكمات العسكرية - مبنى المحافظة - أسيوط
متظاهري اسيوط يكتبون الحرية لأحمد عبدالكريم على مبنى محافظة اسيوط 
ما حدث مع احمد عبدالكريم (أحمد محمود محمد عبدالكريم) أحد شباب أسيوط من الشباب المعتقلين يوم 9/9 من أمام مديرية أمن الجيزة

وذلك كما رواها أثناء زيارة عائلته له
احمد قال:
انا كنت واقف علي الكوبري منتظر واحد صاحبي ولقيت واحد متصاب فكنا بنشيله على جنب وكان قدامنا ظابط وعسكري بس كانوا لابسين مدنى بس فى مسافة بعيدة شوية
لا حظت وانا واقف إن كان هينزل عليهم طوب من فوقيهم فبشاورلهم بأيدي عشان الطوب ميجيش عليهم وبقولوهم حاسب خدو جنب عشان الطوب
بعد كدا غالبا الظابط مسمعنيش ففكرنى بزعق فيهم عشان أصابوا إلى إحنا كنا بنشيله فضايق جدا وضرب عليا بالنار في نفس الوقت اللي قال لعساكره هاتولي ابن **** ومسمحليش حتي افهمو انا كنت بقول ايه
انا مش عارف انا عايش ازاي لحد دلوقتى .انا الرصاص كان بيعدي جنب كتفي ومن فوقي
وبعدين اتجمع عليا حوالى 20 أو 25 عسكري وضربوني ضرب مووت في كل جزء في جسمي وبعدين جروني للعربيه (البوكس) وهما بردو مستمرين في ضربي والمسافه كانت كبيره جدا غير ان كل واحد في السكه تبعهم كان بيساعدهم في ضربي (زي مايكون 25 عسكري مش كفايه لمووت احمد مع العلم ان احمد كان عنده حمى يعني حتى المقاومه هتبقي قليله)
وبعدين سرقونى وخدو فلوسى وموبايلي ونظارتى وكل حاجه كانت معايا وخدونى علي القسم ولفقولي تهم كتير
بعد كدا إتصورنا بعد الضرب صور غريبه جدا عشان يخلو شكلنا شكل مجرمين فعلا والناس تنسانا وتفتكرنا بلطجيه
وبعدين اتحولت لسجن طره واتعاملت معامله المجرمين حلقولي شعري زيرو ولبسوني لبس المساجين وحطونى في زنزانه مع 13 واحد مبنخرجش منها خالص بس والله انا الحمد لله متماسك جد غير وبنقرا قران وبنصلي جماعه وبندعي ربنا يفك كربنا (والواضح إن مش احمد بس المظلوم لأن والد احمد بيقول لما دخل يقابل احمد كان كل المعتقلين واهلهم في غرفه صغيره معاهم وجد شاب صغير معملش برده حاجه بس للأسف مش متماسك زى احمد واول ما شاف اهله انهار في البكاء واهله مش عارفين يسكتوه فوالد احمد قاله. "اسكت متبكيش انتو رجاله ومظلومين وربنا كبير ومش هيسيبكو)
وده اللي حكاه احمد.

من كلام احمد
"عشت غريبا وسأموت غريبا .. وصناع التاريخ كثيرا ما ينساهم التاريخ "
الصور

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

البقاء لله .. وفاة مواطن واصابة عمه بطلقات نارية من ضابط بقرية الزاوية باسيوط وغضب الأهالى من ظلم الداخلية فى اسيوط

المواطن حسن مش إرهابى لكنه إنسان  كل جريمته انه مواطن غلبان خاف من حضرته فجرى راح ضربه بالنار ----------------------------------...