اطول مشوار ممكن تركبة في تاكسي في اسيوط من مصنع سيد الي موقف النزلة طول الطريق تقريبا 5 كيلو متر .
يعني استهلاك البنزين في المتوسط لا يتجاوز نصف لتر يعني لو السواق بيستخدم بنزين 92 واللي سعرة دلوقت بعد الزيادة 350 قرش يبقي استهلاك البنزين 175 قرش علي اقصي تقدير وضيف عليهم زيت واستهلاك للسيارة 75قرش لكل مشوار يعني اجمالي 250قرش.
250قرش دة اجمالي تكلفة اطول مشوار في اسيوط واللي غالبا السواق بياخد فيه 10 جنيه وبيركب كذا بنديرة يعني 20 جنيه يعني مكسب 800%
قيس علي ذلك باقي مشاوير اسيوط واللي معظمها اقل من 1 كيلو متر يعني بتكلف السواق اقل من 1 جنيه وبياخد فيه 5 جنيه دة بفرض انه ركبك لوحدك . مخدش معاك بنديرة او اتنين في طريقة
خلاصة الكلام متدفعش اكتر من 5 جنيه
كل الناس ظروفها صعبة واسيوط مفهاش مواصلات داخلية غير التاكسي متخليش حد يضحك عليك ولا يصعب عليك اقل تاكسي في اسيوط لو اشتغل 10 سعات يعدي ال300 جنيه في اليوم.
اولا كلامك كله خطأ العربيه بتستهلك كل 5 ك لتر بنزين لونت بتتكلم عن مشوار زى اللى بتقول على للنزله لو عربيه بتحط بنزين 92 هتستهلك فى المشوار دهلتر ب3.5 دا غير انك بتتكلم ان مفيش زحمه يعنى اللى هيركب التاكسي هيركبه والبلد فاضيه مش هيقف فزحمه ولا اشاره معنى كده ان مكسب العربيه 1.5 بعد سعر البنزين خليها 2 جنيه مش مشكله هنطلع منها زى ماقولت 75. قرش زيت دا علاوه على ان جركن زيت التعاون زاد 10جنيه سيبك من استهلاك العربيه من بطاريه وكوتشات وهلك للعفشه 2 منها 75.قرش معنى كده ان العربيه هتكسب 1.25 خليها جنيه ونص يعنى صاحب العربيه هياخد 1 واسواق هياخد نص جنيه فى مشوار نص ساعه بسبب الزحمه دا غير الضرايب على التاكسى فى المرور وتجيد العربيه كل سنه وبعدين حرام يركب اربع انفار فى العربيه يدفعوا 5 جنيه التكوتوك اللى بيفول النهار كله ب15 جنيه احسن من الف تاكسي وبعدين مش البنزين اللى غلى بس دا زيت وقطع الغيار وايد الميكانيكى والمخالفات اتقوا الله
ردحذفوغير كده المشوار ده بتاع النزلة ممكن يستغرق ساعة وده من وقت الوردية يعني لو يوم زحمه من اوله لاخره يعمل كام بنديرة 6 بندرات الناس مش فاهمة حاجة
ردحذف