الاثنين، 19 مارس 2018

بالصور طريق ابوتيج - اسيوط .. اهمال لا يوصف من المسؤلين بسبب الطرق المكسرة





عانت وما ذالت ساقين موقف اسيوط ابوتيج من اهمال وتهميش من المسؤلين لهم .
اكد سلامه عبد السميع سائق اسيوط ابوتيج بسبب الطريق المكسره العربيات باظت انا دلوقتى معايا عربيه(300000)جنيه امشي بيها علي طريق بعد كام شهر الاقيها كوم حديد حرام ده ولا حلال نكلم شركه النيل يقولولك واخدها المهندس علي مدار ثلاث سنين والمهندس يقول المقاول مش عايز يشتغل علي السعر القديم لانى الاسعار ارتفعت واحنا الي بندفع التمن والمهندس يقول انا ماسك شغل في كذا حاجه .
الطريق مكسره ومدغدغه ليها اكتر من سنه ونص بلغنا المحافظه قلك الطريق دي واخدها المقاول على سعر قديم ولما الاسعار ارتفعت وقف شغل .
احمد محمد صبحي سائق عملنا شكوي وبعتناها للمحافظ اشتغل اسبوع وسكت .


اكد احنا مش عايزين غير تصليح الطريق ست فرادي الكوتش بسته الاف جنيه مين هيدفعهالي ياريت يحسوا بالناس الغلابه .
قال عصام علي محمود سائق اسيوط ابوتيج العربيه مبقيتش جايبه همها ولا هم السواق الي راكبها بسبب الطريق لو جت زلطه في الزجاج لازم تغيره لو مسكك ضابط المر.ر يدفعنا غرامه يقلك وانا مالي انا عايز عربيه سليمه .
اضاف سلامه
شركه النيل ملهاش اي لازمه ولا بتعمل انجاذ والشغل الي اتعمل ملهوش اي لازمه سبب عدم استهمام بالشغل وكله فستك .


اضاف احمد محمد سائق اسيوط صدفا احنا مش عايزين غير تصليح الطريق كل يوم بان يدفع فلوس لتصليح العربيه من غير عفش وكاوتشات ونجيب زجاج اللي بيتكسر في الاول الطريق كانت بتاخد من ابوتيج لاسيوط ساعه بعد الطريق ما باظت تاخد ساعه الا تلت او بتاخد ساعه ام صدفه الاسيوط ساعه ونص وتم ساعتين بس بيعمل مشاكل كتير مع الركاب لانه متاخر على شغلي وطالب بيتاخر على المحاضرات بتاعت الكليه لو حد عيان او راجل كبير في السن وهو ماشي العربيه تقعدي تخبط في بيتعب بالزياده وظائف السائقين موقف صدفه طما مش عايزين غير تصليح الطريق اللي تعبك اطول عربيه بتلف السواق في وقت اكثر من يوم ما بدا في الطريق و السواق خسران العربيه مش جايبه همها بياكل منها السواك وبيته و الميكانيكي وكهربائي وبتاع العفش ناس كتير السواق مبيرضاش يطلع بالعربيه لان بيخسر الطريق الى اكثر من 20 سنه مصر مترصفتش.
اضافوا مفيش حد ماتحرك من المسؤولين بنطالب الجيش باخذ الطريق وعملها والرصف الي هما عملوا لا يصلح لانه كله مليان مطبات هوا بتخلي العربيه تتقلب
احنا كل ما نيحي نطلع بالعربيه بنتشاهد علشان الطيق وحشه ييجوا يرضوا ميه والمياه بتعمل بارومه في العربيات حسبي الله ونعمه الوكيل العفشه تغيرهابسته الاف جنيه الكوتشات والزجاج والبرومه وغيره اقل حاجه في العربيه بيكلف السواق مبلغ وقدر احنا اصحاب عيال نطالب الجيش باخذ الشغل لما كان حسنى مبارك الطريق مخدتش اكتر من اربع شهور نريد تدخل الجيش.

وفاء محمد
عبد الباسط جمال
محمد جمال 
محمود جمل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

البقاء لله .. وفاة طالب كلية حربية من اسيوط متأثرا باصابته فى حادث .. القبض على موظف ببترول اسيوط قتل طفل بالخطأ بسيارته وهرب مسرعا

لقى طفل مصرعه، متأثرا بإصابته بكدمات في الذراع ونزيف داخلي بالمخ، بعد أن صدمته سيارة ملاكي دايو لانس بطريق قرية علوان وفر صاحبها هارب...