الاثنين، 19 مارس 2018

بالفيديو ست الحسن .. أم من مركز منفلوط باسيوط تتبرع بكليتها لابنها وتمنحه ’’ هبة الحياة ’’



العثور على طفل رضيع داخل صندوق قمامة بشارع الجلاء بمركز القوصية باسيوط



أثناء إلقاء كيس قمامة عثر أحد موظفي شركة بيع المصنوعات المصرية بشارع الجلاء صباح اليوم على طفل رضيع حديث الولادة حي ملفوف بالقماش وموضوع بصندوق القمامة المجاور للشركة .
على الفور تم طلب الشرطة التي جاءت وبصحبتها الإسعاف وتم نقل الطفل إلى الحضانة بالمستشفى المركزي لتلقي الرعاية الطبية ، وعمل الإجراءات القانونية اللازمة .

بعيون المصورين .. السحب فى سماء اسيوط





شوقى
إيهاب

بالفيديو القرموطى يشارك خريجى صيدلة اسيوط فرحة تخرجهم ويأكل مشلتت ومش على الهواء



بالصور حفل تخرج طلاب تربيه اسيوط قسم لغه عربيه ورياضيات وبيولوجى وانجلش






























“مينا”.. أول طب أسيوط دفعة 52 يحقق المعجزة






أن يفوز طالب جامعي بأحد المراكز المتقدمة في ترتيب أوائل الدفعات بكليات جامعة أسيوط، ويعبر حواجز الفئوية والطائفية، فهذا من الصعوبة، وأن يتخطى هذا ويصعد إلى المركز الأول بامتياز مع مرتبة الشرف فهذا أكثر صعوبة، وأن ينال هذا المركز بطب جامعة أسيوط فهذا شبه مستحيل.

وأن يكون اسم الطالب الجامعي الدكتور مينا صفوت فكري ويحظى بهذه المكانة بحصوله على بكالريوس الطب بتقدير عام امتياز مع مرتبة الشرف؛ ليكون أول قبطي في تاريخ دفعات كليه الطب – جامعة أسيوط الدفعة 52 ويرتقي إلى المرتبة الأولى في زماننا هذا الذي انحصرت فيه أسماء الأقباط الذين ينضمون إلى أعضاء هيئة التدريس بجامعة أسيوط – فقد حقق الدكتور مينا المعجزة وبحق سجل اسمه في موسوعة (جيينز) مصر.

لنسجل كلمات الدكتور “مينا” صاحب الـ 24 عامًا، والذي يقضي حاليا سنة الامتياز بطب أسيوط ليروي ما أسعدنا الاستماع والإنصات إليه.

"مينا".. أول طب أسيوط دفعة 52 يحقق المعجزة


**قال: حقًا هو إنجاز، لكني أؤمن أن ايد ربنا تجلت في المشهد، لما دخلت الكلية كنت أول سنة من الأوائل وترتيبي الثالث، زملائي قالوا لي: ما تتعودش على النظام ده، التصفية بتحدث في السنة الخامسة والسادسة لأنهم أصعب سنوات الدراسة والمراكز الأولى بتبقى محجوزة لبعض الطلبة، أنا قلت ها اعمل اللى عليٌ وربنا عادل وضابط كل شئ، في سنة ثانية كان ترتيبي الـ 17، سنة ثالثة كان ترتيبي الخامس، وسنة رابعة كنت التاسع، ولما كان معروف في الكلية إن السنوات الخامسة والسادسة هي الأصعب، ربنا وفقني في سنة خامسة وكان ترتيبي الثالث على دفعتي والأول على أقسام الباطنة الـ 12 الموجودين، وكان حدث كبير بالنسبة لي أن أكون الأول على أقسام الباطنة لأن محدش بيوصل في الاختبارات الشفوية لحد القمة، رغم كده بلغني زملائي إن التقييم الشفوي هيكون أكثر صعوبة في سنة سادسة خاصة بالنسبة لأقسام زي النسا والجراحة، لكن ايد ربنا تجلت في المشهد أكثر وفوجئت بأن ترتيبى الرابع في السنة السادسة والأول على أقسام الجراحة

"مينا".. أول طب أسيوط دفعة 52 يحقق المعجزة


**أضاف بقوله: بعد كده فتحت الكلية باب التظلمات، شعرت أنا – وبعض زملائي – بأنني أريد أن أتظلم وأفتح أوراق بعض المواد. والحقيقه تذكر أن بعض أساتذتنا نصحونا بالتقدم لباب التظلمات وشجعونا وأخبرونا بالقول: إن كان فيه حاجة مش مضطبوطة التظلمات هتكشفها ومش هتخسروا حاجة، قدمت بتظلمي كزملائي طالبا إعادة رصد الدرجات في بعض المواد او إعادة جمع الدرجات الناقصة، إذا كان هناك سهوًا، وقمت بسداد المبلغ المطلوب لأفتح مادتين، والكلية بتسمح طبقا للائحة التظلمات بأن الطالب المتظلم يحصل على نسخة من أوراق الإجابة الخاصة به ويعطوه نموذج الإجابة الصحيحة ويمكنه حسب رغبته اصطحاب من يريده معه، ويعيد النظر في درجاته بناء على هذه المقارنة، ويومئذ قعدت اصلى وفجأة برقت أمامي آية حلوة تقول “اطلب من الرب المطر في آوان المطر المتأخر فيصنع لكم الرب بروقاً ويعطيكم المطر الوابل”، وبالفعل جاء المطر الوابل.


**قال: وفعلا كان ترتيبي قبل فتح باب التظلمات الثاني على الدفعة (بالمجموع التراكمي) والفرق بيني وبين زميلي الأول 13 درجة في المجموع التراكمي، ونتيجة لفتح باب التظلمات بالنسبة لأوراقي استظهرت وجود 16 درجة في عمليات الرصد والجمع. ولكن الذي أضيف فعلاً لمجموع درجاتى بالضبط 13 وهي تماما الدرجات التي تفرقني عن زميلي وهيأت لي الصعود للمركز الأول، والأغرب وكانت دي حكمة ربنا.. إن زميلي الذي فاز بالمركز الأول في السنة السادسة كان يتقدمني بـ9 درجات.

تقدم ايضا بتظلمه لفتح أوراقه وأسفر ذلك عن إضافه 4 درجات أخرى لزميلي؛ ليصبح فرق الدرجات بيننا 13 درجة، وهم نفس الدرجات التي حصلت عليها بتظلمي ولأصعد أنا بدرجاتي إلى المرتبة الأولى في السنة السادسة بعد أن كان ترتيبي الرابع ودي أول سنة خلال سنوات الدراسة أفوز بالمركز الأول، فالدرجات التي حصلت عليها من فتح باب التظلم كانت بالنسبة لي بركة مضاعفة أصبحت الأول على الدفعة لسنة سادسة.. والأول ( بالمجموع تراكمي) على الدفعة “52”


** قال: كل ما الظلمة بتكثر والصعوبات بتزيد ايد ربنا بتتجلى بصورة اكثر وضوحاً.

انتظرنا أنا وزملائي اعتماد وإعلان النتيجة بعد التظلمات والتي تم اعتمادها في 3 يناير الماضي، ودي اتأخرت شوية لأن بعض الطلبة الزملاء أضيف ما يستحقونه من درجات سواء لمن تقدم بطلب فتح الأوراق أو اللي مفتحش أوراقه وكل طالب أخذ ما يستحقه وأنا أخذت درجاتي ضمن زملائي الطلاب والدرجات دي أفادتني كثيراً.

"مينا".. أول طب أسيوط دفعة 52 يحقق المعجزة


**أساتذتي كانوا يعلمون أن فيه واحد بيطلع من الأوائل اسمه مينا صفوت، بعضهم بيكون مشغولا بدراساته وأبحاثه ولا يعنيه هذا الأمر من قريب أو بعيد ومثل هذا لا يشكل مركز اهتمام بالنسبه لهم، وكثير من الأساتذه الأطباء بتعبيره (اللى طلعوا على ذراعهم) كانوا بيحبوا يشجعوني وينصحوني ولو طلبت أي حاجة ممكن يساعدوني – البعض كان بيترك الأمر للسنة الخامسة والسنة السادسة اللي فيهم تتم التصفية النهائية لإفراز وتحديد المراكز الأولى للطلبة.


**بالطبع بعض الطلبة بتعاني لجان الشفوي لأن كل لجنة لها طابعها الخاص وأسلوبها في التقييم، حتى الآن منقدرش ننكر إن في أساتذة بينظروا للطالب أثناء الاختبارات الشفوية النظرة الدينية أو الطائفية لكن لدينا أساتذة بيقيموا الطالب في امتحنات الشفوي بالنظرة العلمية تماما، يعني الأستاذ عارف مستوى الطالب اللي أمامه بصفة عامة وواصل لحد فين؟

وعند المستوى ده ها يعطيك الدرجات التي يستحقها، وهناك البعض بينظر نظرة فئوية هل الطالب الواقف أمامه (ابن مين، وهل هو ابن حد تبعنا في الكلية أو ليه وساطة أو اسمك إيه؟ وعلى هذا الأساس هيدي الدرجة، ولو الطالب مش كده، همشي معاه في الأسئلة وهيحاسبك على كل نقطة، أنت أجبت كذا وتركت كذا وعلى هذا النمط هاعطيك التقييم، وهذا متبع لمعظم الأساتذة و في كل سنوات الدراسة خاصة في السنة الخامسة والسادسة لما بندخل مراحل (الكلينيك) وبنتعامل مع أنماط من المرضي، ودرجات الامتحان الشفوي بتكون مؤثرة جداً، قد تصل إلى حوالي 50% من درجات التقييم النهائي، فهذا في الحقيقة بيحدد مستقبل الطالب.

"مينا".. أول طب أسيوط دفعة 52 يحقق المعجزة


**بعدما اعتمدت النتيجة قمنا بتصويرها من شئون الطلبة وظهر أن ترتيبي الأول على دفعتي كثير من أساتذتي اللي عرفني من المحاضرات والسكاشن وكنت باتجاوب معاهم أثناء اختبارات الشفوي أو سمعوا عني من الدفعات الأصغر اتصلوا بي تلفونيا وهنأوني.

واستقبلت رسائل تهنئة البعض على الموبايل وفي الحقيقة لا أنسى فضل أساتذتي جميعاً عليٌ.. صحيح إن بعض الذين لهم نظرة دينية استقبلوا الأمر بروح التسامح وكانوا يشجعونني بقولهم:”أنت مجتهد وربنا هيكرمك السنة دي.. أذكر أن أحد أساتذتي أثناء امتحان الشفوي أخبرني بقوله:”أنا السنة دي مش هسألك كتير.. أنا عارف أنك من أوائل اللجنة بتاعتي وهعطيك الدرجة كاملة.. وبعد إعلان النتيجة قال: أنا مش عرف عملها إزاي؟.. كان شاب هادئ وميبانش عليه أنه ممكن يوصل للمركز ده.

وعلق بقوله: ذلك قد يسبب حرجاً لبعض الأقسام بالكلية.


**أضاف بقوله لا أنسى تشجيع زملايى لي أن أتقدم بتظلمي وأطلب فتح أوراقي وشعروا بالفخر وكان الدرجات أضيفت لهم شخصيا وأذكر رسالة زميلي عمر عبد الكريم الذي كتب فيها “أنت من الناس المجتهدة تفوقت بدون وساطة أو وسائل مساعدة أنت مجتهد وربنا يختار لك التخصص المناسب”.


**وكانت مفاجأة أيضا للبعض أن يصعد اثنين من الزملاء المسيحين لمراكز متقدمة، وهم إيريني كمال لويس في المركز الخامس وسارة نبيل إسرائيل بالمركز السادس.

"مينا".. أول طب أسيوط دفعة 52 يحقق المعجزة

**أشار بقوله: أنا كان لي أسلوبي الخاص في المذاكرة، أي معلومة أحب أن أرجع إلى مصادرها في أمهات الكتب من المكتبات العلمية الأجنبية كثير من المواقع المتخصصة بتساعد الباحثين في هذا الأمر وتتيحها أمامنا بالمجان، قال: لأن أسلوب عرض المعلومة بيكون أفضل، لذلك أي مادة علمية أصبح لدى مرجعين أو ثلاثة أحتفظ بيهم من المكتبات العلميه الأجنبية.. صحيح إنها مش المصدر الأساسي للمذاكرة لأن مستواها عالٍ جدا لكنني أعرف إزاي أحتفظ بالمعلومة وأصنع الترابط بين معلومات سنوات الدراسة الأكاديمية وسنوات الدراسة العملية وعلم الأمراض، خاصة وأن مواد كلية الطب مليائة بأشياء جميلة ومثيرة وأن بعض الأساتذه كانوا بيشرحوا المعلومة المركبة بأسلوب بسيط ساعدنب فب المراحل التالية مثلا كانت تعجبنب جدا مادة الكيمياء الحيوية اللي بندرسها في سنة ثانية اللي بيتحقق المبدأ السابق.


**أنا بحب القراءة وخاصة العلميه وحفظ الألحان.. كما لا أنسى يد ربنا اللي وقفت معي طوال سنوات الدراسة ومفيش حاجة مستحيلة عند الله.. ناس كتير كانوا بيقولوا لي (مش هتقدر).. ( محصلش قبل كده) لكن كان ثقتي دائما أنه كلما اشتدت العقبات ايد ربنا بتتمجد أكثر فا أكثر.

بالصور افتتاح منفذ لبيع منتجات الألبان والزبادي والأجبان والمخبوزات الفينو بكلية البنات الإسلامية جامعة الأزهر بأسيوط






الف مبروك
افتتاح منفذ بيع منتجات ألبان بكلية البنات الإسلامية جامعة الأزهر بأسيوط. 
افتتح الأستاذ الدكتور /محمد رفعت حمدان عميد كلية البنات الإسلامية بأسيوط اليوم الأحد الموافق 18/3/2018م منفذا لبيع منتجات الألبان والزبادي والأجبان والمخبوزات وذلك بالتعاون مع كلية الزراعة جامعة أسيوط ويقدم المنفذ أفضل أنواع الألبان والأجبان والفينو بأسعار متميزة.

بالصور طريق ابوتيج - اسيوط .. اهمال لا يوصف من المسؤلين بسبب الطرق المكسرة





عانت وما ذالت ساقين موقف اسيوط ابوتيج من اهمال وتهميش من المسؤلين لهم .
اكد سلامه عبد السميع سائق اسيوط ابوتيج بسبب الطريق المكسره العربيات باظت انا دلوقتى معايا عربيه(300000)جنيه امشي بيها علي طريق بعد كام شهر الاقيها كوم حديد حرام ده ولا حلال نكلم شركه النيل يقولولك واخدها المهندس علي مدار ثلاث سنين والمهندس يقول المقاول مش عايز يشتغل علي السعر القديم لانى الاسعار ارتفعت واحنا الي بندفع التمن والمهندس يقول انا ماسك شغل في كذا حاجه .
الطريق مكسره ومدغدغه ليها اكتر من سنه ونص بلغنا المحافظه قلك الطريق دي واخدها المقاول على سعر قديم ولما الاسعار ارتفعت وقف شغل .
احمد محمد صبحي سائق عملنا شكوي وبعتناها للمحافظ اشتغل اسبوع وسكت .


اكد احنا مش عايزين غير تصليح الطريق ست فرادي الكوتش بسته الاف جنيه مين هيدفعهالي ياريت يحسوا بالناس الغلابه .
قال عصام علي محمود سائق اسيوط ابوتيج العربيه مبقيتش جايبه همها ولا هم السواق الي راكبها بسبب الطريق لو جت زلطه في الزجاج لازم تغيره لو مسكك ضابط المر.ر يدفعنا غرامه يقلك وانا مالي انا عايز عربيه سليمه .
اضاف سلامه
شركه النيل ملهاش اي لازمه ولا بتعمل انجاذ والشغل الي اتعمل ملهوش اي لازمه سبب عدم استهمام بالشغل وكله فستك .


اضاف احمد محمد سائق اسيوط صدفا احنا مش عايزين غير تصليح الطريق كل يوم بان يدفع فلوس لتصليح العربيه من غير عفش وكاوتشات ونجيب زجاج اللي بيتكسر في الاول الطريق كانت بتاخد من ابوتيج لاسيوط ساعه بعد الطريق ما باظت تاخد ساعه الا تلت او بتاخد ساعه ام صدفه الاسيوط ساعه ونص وتم ساعتين بس بيعمل مشاكل كتير مع الركاب لانه متاخر على شغلي وطالب بيتاخر على المحاضرات بتاعت الكليه لو حد عيان او راجل كبير في السن وهو ماشي العربيه تقعدي تخبط في بيتعب بالزياده وظائف السائقين موقف صدفه طما مش عايزين غير تصليح الطريق اللي تعبك اطول عربيه بتلف السواق في وقت اكثر من يوم ما بدا في الطريق و السواق خسران العربيه مش جايبه همها بياكل منها السواك وبيته و الميكانيكي وكهربائي وبتاع العفش ناس كتير السواق مبيرضاش يطلع بالعربيه لان بيخسر الطريق الى اكثر من 20 سنه مصر مترصفتش.
اضافوا مفيش حد ماتحرك من المسؤولين بنطالب الجيش باخذ الطريق وعملها والرصف الي هما عملوا لا يصلح لانه كله مليان مطبات هوا بتخلي العربيه تتقلب
احنا كل ما نيحي نطلع بالعربيه بنتشاهد علشان الطيق وحشه ييجوا يرضوا ميه والمياه بتعمل بارومه في العربيات حسبي الله ونعمه الوكيل العفشه تغيرهابسته الاف جنيه الكوتشات والزجاج والبرومه وغيره اقل حاجه في العربيه بيكلف السواق مبلغ وقدر احنا اصحاب عيال نطالب الجيش باخذ الشغل لما كان حسنى مبارك الطريق مخدتش اكتر من اربع شهور نريد تدخل الجيش.

وفاء محمد
عبد الباسط جمال
محمد جمال 
محمود جمل

البقاء لله .. وفاة مواطن واصابة عمه بطلقات نارية من ضابط بقرية الزاوية باسيوط وغضب الأهالى من ظلم الداخلية فى اسيوط

المواطن حسن مش إرهابى لكنه إنسان  كل جريمته انه مواطن غلبان خاف من حضرته فجرى راح ضربه بالنار ----------------------------------...