الخميس، 9 يوليو 2015

"عشان مندوخش فى أسيوط".. دليل شبابى على الفيس بوك بأسيوط


http://media.linkonlineworld.com/img/Large/2015/7/9/2015_7_9_16_54_27_312.JPG
دشن أحد أبناء محافظة أسيوط، صفحة على موقع التواصل الاجتماعي "الفيس بوك"، لمساعدة أبناء محافظته فى تبادل المعلومات الخدمية والعثور على أمهر العاملين في مختلف المجالات التي تتطلبها الحياة اليومية.

وقال أحمد عبدالرازق، مؤسس الصفحة،" إن الحاجة أم الاختراع"، وسبب إنشاء الصفحة والجروب عبر الفيس بوك، يرجع إلى حاجتي الشخصية، نظرًا لإقبالي على الزواج وحاجتي لمعرفة أفضل العاملين فى مجال النجار والصرف وخلافة، وبدأت على صفحتي الشخصية مع الأصدقاء، بطرح الأسئلة لكي يدلوني على ضالتي، ولكن كنت احصل على عدد محدود من الإجابات، ومنها قررت أن أنشاء صفحة عامة على الفيس بوك تحمل عنوان "علشان مندوخش فى أسيوط".

وأضاف عبد الرازق، تم إنشاء جروب صغير كبداية ولقي إقبال ونجاح كبير وتفاعل بين أعضاء الجروب لم أكن اتوقعة، ووصل عدد المتواجدين فى خلال أيام قليلة إلى 5 ألاف عضو ويزيد.

ويشير عبدالرازق إلى سعيه لضبط قواعد الجروب للحافظ على هويته وعدم خروجه عن النص أو مضايقات للأعضاء.

ردود أفعال أعضاء الجروب

قال إسلام عادل، إن أكبر ميزة في الجروب أن المعلومة اللي بتيجي لك من ناس مشيت في الشوارع دي، واحتكت بأهل البلد، وكونت خبرات جيدة وسيئة ومعرفة لأماكن والأشخاص والخدمات فدي خبرة مش هتقدر تجمعها لوحدك فانك تسمعها من الفم مباشرة مكسب اكثر بكثير من إنك تستعلم عن طريق دليل أو خدمة عملاء.

ويضيف صلاح حجازي، هو فعلا قيمة رائعة من حيث المعلومة السهلة والسريعة عن احتياجك وبالتجارب كمان يعنى موفره وقت وفلوس جرب بنفسك عشان تحس بالموضوع.

وأشارت داليا سمير، أحلى حاجه إن كل اللي عنده معلومة عن أى سؤال بيقولها وكل الناس تفيد بعضها.


                    رابط الصفحة من هنا  

محمد الجزار

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

البقاء لله .. وفاة مواطن واصابة عمه بطلقات نارية من ضابط بقرية الزاوية باسيوط وغضب الأهالى من ظلم الداخلية فى اسيوط

المواطن حسن مش إرهابى لكنه إنسان  كل جريمته انه مواطن غلبان خاف من حضرته فجرى راح ضربه بالنار ----------------------------------...