الجمعة، 1 يونيو 2012

طلاب "العلوم اللاسلكية" بأسيوط يتهمون إدارة المعهد بالنصب عليهم

حرر طلاب بالمعهد العربي للعلوم اللاسلكية بأسيوط، محضرًا برقم 2041 إداري قسم ثان أسيوط لسنة 2012، وتقدموا ببلاغ للنيابة الإدارية يتهمون فيه إدارة المعهد بالنصب عليهم، وإجبارهم علي الحصول على دورات مكملة بعد السنتين، لمنحهم شهادة التخرج، بالمخالفة لشروط الالتحاق بالمعهد - علي حد قولهم في البلاغ-.

وقال إسماعيل حسني حسن طالب بالمعهد: تنص شروط المعهد على أنه يقبل الحاصلين على الثانوية العامة وما يعادلها وأن الدراسة بالمعهد عامان يحصل بعدهما الدارس على شهادة معتمدة من وزارة الاتصالات والمعلومات تفيد بنجاحه، بالمعهد.


وتابع "ولكننا فوجئنا بعد اجتياز امتحانات الفرقة الثانية بامتناع إدارة المعهد عن تسليم الشهادة الخاصة بنا، واستمارة النجاح، وإنهم يطالبوننا باجتياز امتحانات أخرى للهيئة العامة للاتصالات والمعلومات، حتي نتمكن من الحصول على الشهادة".


وأضاف على فراج، طالب بالمعهد،

إن هذه الامتحانات ما هي إلا وسيلة لاستغلالنا والحصول علي أموالنا، لأن هذه الامتحانات يدفع لها رسوم أخري مقدارها 365 جنيهًا للفرد الواحد، وعدد المواد التي يتم فيها الامتحان 16 مادة، وهو ما يتعذر على الطالب الإلمام بها.

واستطرد "وفي حالة إخفاقه في ثلاث مواد يتم إعادة الدورة من جديد وبرسوم جديدة بمعدل زيادة 10%، وهذا ما يظهر أنها وسيلة للتكسب لا أكثر من ذلك، ووجدنا أنفسنا ندور في حلقات مفرغة، ولم نجد سبيلا، إلا التقدم ببلاغ في قسم الشرطة التابع له المعهد وبلاغ آخر في النيابة الإدارية لعلها تنصفنا لأن ما يحدث معنا مخالف تمامًا للشروط المعلنة للالتحاق بالمعهد"

هناك 10 تعليقات:

  1. فعلا اسماعيل عندو حق المعهد بينصب علينا ويريت كل الطلبه تعمل زي اسماعيل وتاخد حقها

    ردحذف
  2. فعلا انا طالب في هذا المعهد وده كله نصب

    ردحذف
  3. بــــــــــــــــــــوحــــــــــــــــــــه18 أكتوبر 2012 في 1:07 ص

    هاى شباب انا احمد الشهير بـ بوحه انا طالب فى المعهد وبرد على كل الى بيقولو ان المعهد عملية نصب المعهد ده زى الفل وكل الناس الى فيه ناس محترمة ولو فية اى مشاكل فى المعهد يريت تشرفونى فى الكافتريا وانا انشاء الله فحلهلكم

    ردحذف
  4. يا بوحه انتى نصاب زيهم

    ردحذف
  5. لو سمحت انا عايزة حد يعرف المعهد كويس

    ردحذف
  6. ياجماعه انا طالب فالمعهد ده والكلام محصلش كل المشكله ان الطلبه اللي قالت الكلام ده كانت عايزه تنجح من غير حضور ولا اي حاجه وده طبعا ضد سياسه المعهد انا مش بدافع عنهم بس بصراحه اللي انا شفته

    ردحذف
  7. ياجماعه انا من اداره المعهد وياريت منصدقش اي كلام وخلاص الكلام ده مش صحيص واي حد عايز يستفسر عن الموضوع ده يتفضل يزوني فالمكتب في ابراج القضاه شركه فالكون للخدمات الحكوميه مكتب تنسيق المعهد العربي وانا حجاوبه على اي استفسارات

    ردحذف
  8. انا بقي واحد من طلاب المعهد شعبة اداره و حاسب الي وبقول المعهد زي الفل والناس مقصروش معانا والي بيدرسولنا دكاترة جامعة اسيوط بطلو هري بقي مش كل واحد عايز ينجح من غير مايتعب ييقول نصب

    ردحذف
  9. ياجماعه بعد ازنكو انا عايز اقدم في المعهد ومعرفش عنه حاجه ياريت اللي عنده استفسار يفيدني بسرعه وياريب اعرف التقديم لسه شغال فيه ولا انتهي وشكرا

    ردحذف

البقاء لله .. وفاة مواطن واصابة عمه بطلقات نارية من ضابط بقرية الزاوية باسيوط وغضب الأهالى من ظلم الداخلية فى اسيوط

المواطن حسن مش إرهابى لكنه إنسان  كل جريمته انه مواطن غلبان خاف من حضرته فجرى راح ضربه بالنار ----------------------------------...