الاثنين، 11 يناير 2016

تذمر بين الباعة الجائلين من قرارات مجلس مدينة أبوتيج باسيوط


في اطار اعادة الانظباط الي الشارع الابوتيجي وما يقوم به مجلس المدينه ووحدة المرافق حاليا من إزالة المخالفات والإشغالات عن الطريق العام تزمر الباعه الجائلين صارخين في المسئولين وتوجيه اللوم لهم واتهامهم بتشريدهم وقطع لقمة عيشهم

وجه المواطن أشرف نصر الدين احمد خليل رساله استغاثه الي الحكومه بالنظر الي مشاكل الباعه الجائلين قائلا انا لسه خارج من السجن ونفسي اكل لقمة عيشي بالحلال انا لسه دافع 300 جنيه لمرافق المجلس الاسبوع اللي فات يأخدوا فلوس بس يسبونا نتعايش كسرولي المكان اللي باكل منه عيش يا ريت يشوفولنا اي مكان حرام كده احنا نروح فين واحنا اصحاب عيال وبيوت
يصرخ سامح قناص صاحب فرش فاكهة عند المزلقان شالوا الفرش بتاعي وبعتوه ليا الزرابي رحت دفعوني غرامه 101 وجبت كل حاجه متكسره من هناك وانا اروح فين دلوقت بفرشي انا عندي تسع عيال وبعول مرات اخويا وعيالها لان اخويا اتوفي وتركهم
يضيف عبدالمالك عطيه محمود صاحب عربية سوبيا انا بربي خمس عيال وقاعد في بيت بالايجا وعليا متطلبات كتير كل شهر يشوفولي مكان اقعد فيه بدل ميكسرولي العربيه اللي بشتغل عليها
يضيف مشيل ابراهيم بياع خردوات كسروا فرشة الخردوات ولموا فرش الفاكهة ودول مصدر رزقي اللي باكل منهم عيش ومعنديش اي مصدر رزق غيرهم
يستكمل محمد محمد حسن انا اعمل ايه دلوقت بعد معربيتين الخردوات بتوعي كسروهم بتوع المرافق انا باطالب بمكان بديل اكل منه عيشي

ووجه المواطن مجدي ابراهيم احد الباعه الجائلين رساله للمسئولين قائلا انا بقول لبتوع المرافق نروح فين نسرق يعني رد عليا واحد وقالي عيزينكوا تسرقوا نروح فين احنا دلوقت ونبيع فين

من جانبه صرح طارق حسين مأمور المرافق بضروره توفير مكان بديل لهؤلاء الباعه خلف السنترال كسوق دائم لهم بمساحه800 متر تقريبا وسيتم ايضا تحديد مكان اخر خلف المساكن القبليه كسوق ايضا للباعه الجائلين كما اشار الي انه تم تخصيص مكان في مجلس مدينه ابوتيج لاقامة نقطه دائمه لشرطه المرافق هناك لالزام الباعه بالمكان المحدد
ومن جانبه اكد صلاح عامر رئيس مركز ابوتيج انه جاري تنفيذ سوق الباعه الجائلين خلف سنترال ابوتيج والذي سيعمل علي فض الشارع الجديد من تزاحم الباعه الجائلين به وكذالك منطقه امام المجلس وتيسير حركه المرور للاهالي


عبير شحاتة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

البقاء لله .. وفاة مواطن واصابة عمه بطلقات نارية من ضابط بقرية الزاوية باسيوط وغضب الأهالى من ظلم الداخلية فى اسيوط

المواطن حسن مش إرهابى لكنه إنسان  كل جريمته انه مواطن غلبان خاف من حضرته فجرى راح ضربه بالنار ----------------------------------...